معماری کلاسیک اسلامی – بهترین های معماری اسلامی

معماری کلاسیک اسلامی – بهترین های معماری اسلامی

معماری کلاسیک اسلامی – بهترین های معماری اسلامی

سلام خدمت دوستان عزیز و همراهان گرامی من و تو معمار ، در این پست مقاله ای رو تحت عنوان معماری کلاسیک اسلامی گردآوری و آماده کردم ، امیدوارم مورد توجهتون قرار بگیره ، در اخر ما رو از نظراتتون بی نصیب نگذارید

“کلاسیک” در این زمینه بدان معناست که آنها نمونه های عالی از این روش هستند.
اصل این کلمه از دوره یونانی و  از هنر یونان باستان است،  دوره کلاسیک،  به معنای دوره اوج موفقیت است. کلمه ای که حالا توسعه یافته  و به  “برجسته”، “عالی” و “بهترین” تعبیر میشود 

 در این مقاله چندی از بهترین های معماری اسلامی رو گردآوری کردم که در ادامه مطلب خواهید دید

معماری کلاسیک اسلامی - بهترین های معماری اسلامی

معماری اسلامی شامل طیف گسترده ای از هر دو سبک سکولار و مذهبی از پایه و اساس اسلام تا به امروز است که عامل موثر بر طراحی و ساخت و ساز ساختمان ها و سازه در فرهنگ اسلامی است .  انواع معماری اسلامی اصلی عبارتند از: مسجد، آرامگاه، کاخ و قلعه. از این چهار نوع، واژگان معماری اسلامی مشتق شده است و مورد دیگر ساختمان از جمله حمام های عمومی، چشمه ها و معماری داخلی از  اهمیت کمتری برخوردارند.

معماری مسجد سلطان احمد ترکیه

مسجد سلطان احمد (که در زبان ترکی «Sultanahmet Camii» نام دارد) مسجدی است که در شهر استانبول واقع شده‌است. این شهر که در زمان امپراطوری عثمانی طی سالهای ۱۴۵۳ تا ۱۹۲۳۳ پایتخت این کشور بوده‌است، یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است که به علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد.

 

معماری مَسجـِدِ پادْشاهی پاکستان

 مَسجـِدِ پادْشاهی و یا مسجدِ عالَمگیری یکی از مساجد تاریخی پاکستان است که در شهر لاهور واقع شده است. این مسجد به دستور  آخرین امپراتور گورکانی هند در سال ۱۶۷۳ میلادی (۱۰۵۰شمسی) ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی و از جاذبه‌های مهم گردشگری پاکستان به‌شمارمی‌رود.

این مسجد گنجایش حدود ۵۰٬۰۰۰ نمازگزار را دارد و معماری آن به سبک معماری دوره گورکانی یا مغولی است که ارتباط زیادی با معماری ایرانی دارد. مسجد بادشاهی یکی از شاهکاری معماری، کاشی‌کاری و نجاری ایرانی است و ظاهر و حالتی شاخص، وسیع و با شکوه دارد. معماری و طراحی مسجد بادشاهی به ویژه از نظر نما دارای توازن و هماهنگی نزدیکی با مسجد جامع دهلی در هند است که در سال ۱۶۴۸م بدست پدر اورنگ‌زیب، امپراتور شاه جهان، ساخته شده است. اما برخلاف مسجد جامع دهلی که مناره‌های آن هشت ضلعی است مناره‌های این بنا مقطعی مربع شکل دارند.

 

 

معماری مسجد جامع شی‌آن

مسجد جامع شی‌آن  یکی از قدیمی‌ترین مساجد کشور چین است که در شهر شی‌آن واقع در استان شاآن‌شی این کشور واقع شده‌است.

این بنا ابتدا در سلسله تانگ ساخته شد و در سلسله مینگ بازیابی شد. هم‌اکنون این مسجد مورد استفاده مسلمانان چینی (که غالباً از مردمهویی هستند) قرار می‌گیرد.

این بنا به خاطر معماری و قدمتی که دارد به یکی از جاذبه‌های گردشگری چین تبدیل شده‌است.

 

معماری مسجد سلطان عمر علی سیف الدین

مسجد سلطان عمر علی سیف الدین، یک مسجد اسلامی سلطنتی است که در بندر سری بگاوان در برونئی این کشور ثروتمند واقع شده. این مسجد به‌عنوان یکی از مساجد تماشایی آسیا و جاذبه توریستی محسوب می‌شود. مسجد سلطان عمر سیف الدین در میان مردم برونئی نشان اختصاصی کشورشان نیز می‌باشد.

معماری این مسجد مخلوطی از معماری اسلامی و ایتالیایی است و توسط یک معمار ایتالیایی طراحی شد. این مسجد روی بر روی یک تالاب مصنوعی نزدیک شعبه‌هایی از رود برونئی ساخته شده. این مسجد توسط یک دهکده آبی به نام کامپونگ آیر محاصره شده.

 

معماری مسجد شاه فیصل

مسجد شاه فیصل در اسلام آباد پاکستان یکی از بزرگترین و مشهورترین مساجد دنیاست. این مسجد پس از ساخت در ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۳۳ بزرگترین مسجد جهان بود که در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع ساخته شده و گنجایشی معادل سیصد هزار نمازگزار دارد.

ترکیب معماری سنتی و معماری مدرن طراحی منحصربه‌فردی به این مسجد داده است. بر خلاف طراحی سنتی مساجد این مسجد فاقد گنبد است و گنبد آن به شکل چادر طراحی شده است. سالن نمازگزاران مثلثی شکل و ۴ مناره اطراف آن به شکل مدادهای باریک است ورودی مسجد توسط لوسترهای بزرگ و دیوارها توسط موزائیک‌های زیبا و خطاطان مشهور پاکستانی به خط کوفی نوشته و طراحی شده‌اند. به هر حال از بعضی جهات این مسجد پلی بین معماران سنتی عربی، ترکی و مسلمانان پاکستانی است.

 

معماری آرامگاه همایون

آرامگاه همایون یا «همایون تمب» آرامگاه همایون است که به نصیر الدین همایون مشهور بود، او دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان هند بود. این مقبره در منطقه نظام الدین و در مرکز شهر دهلی قرار دارد. این بنا مربوط به قرن شانزدهم میلادی است و از جاذبه‌های گردشگری پایتخت هند به‌حساب می‌آید. آرامگاه همایون اولین باغ ایرانی ساخته شده در شبه‌قاره هند است.

معماری هند از زمان همایون بیش از پیش رنگ و بوی ایرانی یافت. همایون که شیفته فرهنگ و هنر ایرانی بود در همه شئوون از جمله معماری تحت تأثیر هنرمندان ایرانی قرار گرفت. آرامگاه همایون مانند سایر آثار معماری دوره گورکانی هند دارای عناصر فراوان معماری ایرانی است با این تفاوت که در کنار به کار رفتن کاشی‌کاری به رسم هندیان تخته‌سنگ‌هایی نیز در بنا به کار رفته‌است. تأثیر معماری ایرانی به بهترین وجهی در بنای آرامگاه همایون مشهود است. این بنا که یکی از ایرانی‌ترین بناهای هند است دارای کاشی‌کاری مختلط و ترکیب پیچیده شاه‌نشین‌های قوسی شکل و گنبدهای باریک است. این مقبره عظیم با سنگ سرخ تزئین و باغ آن کاملاً شبیه چهارباغ اصفهان است.

 

معماری تاج محل

تاج محل از پرآوازه‌ترین بناهای جهان و آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهرآگره و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌است و یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود.

این بنا به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود همسر ایرانی‌تبارش، بنام ارجمند بانو بیگم مشهور بهممتاز محل که در سال ۱۶۳۱۱م در سفری جنگی به‌هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده‌است. خود شاه‌جهان نیز بعدتر در همان‌جا به خاک سپرده شد.

همان‌طور که مشخص است، نام این بنا، ایرانی است. این ساختمان بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی بنا شده‌است و در ساخت آن ۲۰٬۰۰۰ هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا به‌خصوص ایران، شبه قاره هند، آسیای میانه و آناتولی شرکت داشته‌اند.

 

معماری کاخ الحمرا

الحمرا کاخی است مشرف بر شهر گِرانادا (غرناطه) در اسپانیا، که به عنوان یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های هنر شمال آفریقا (عرب) و شاید یکی از مشهورترین بناهای اسلامی جهان بشمار می‌آید. این بنا شامل چندین قسمت مجزا است که در دوره‌های مختلف ساخته شده‌اند. نام کاخ که به معنای سرخگون است، بنا به نظر بسیاری، از رنگ غالب بر بنا گرفته شده‌است.

معماری کاخ الجعفریه

کاخ الجعفریه یا دارالسرور کاخی است که در اندلس واقع شده است.

جالب توجه ترین مشخصهٔ کاخ الجعفریه را می‌توان در نظام‌های قوس‌های متداخل آن دیدکه در اینجا به مرتبه حیرت انگیزی از پیچیدگی می‌رسد. چنین می‌نماید که خود را از هر کارکرد پیش افتادهٔ جنبی رها ساخته و به نقوش تجریدی و به هم تنیده‌ای تحول یافته‌اند که به لحاظ ابعاد و تناسبات، از طاقگان‌های عریض تا عناصر تزیینی ریز نقش در سر ستون‌ها متغیرند. در اینجا نخستین بار قوس‌های مدور و چندپر و قوس‌های نعل اسبی سنتی توسط قوس‌های تیزه دار و قوس‌های مختلط خطی به هم متصل گشته‌اند. بر اثر تقاطع این قوس‌ها با یکدیگر، تنوع بی پایانی از نقوش شبکه‌ای پدید آمده است.

منبع : من و تو معمار 

 

برای دیدن مطالب خواندنی و جالب دیگر از دنیای معماری اینجا کلیک نمایید