رساله طراحی سالن موسیقی سمفونیک

رساله طراحی سالن موسیقی سمفونیک

رساله طراحی سالن موسیقی سمفونیک

در این پست با رساله طراحی سالن موسیقی سمفونیک همراه شما معماران گرامی هستیم

 رساله طراحی سالن موسیقی سمفونیک در فرمت WORD  و در 208 صفحه میباشد که فهرست مطالب را در ادامه مطلب می بینید

 

برای دیدن لیست کامل مطالعات و پایان نامه های معماری اینجا کلیک نمایید

1-1 بیان مسأله
معماری ایجاد فضای مادی و معنوی می کند ولی موسیقی فقط فضای معنوی ایجاد می کند.به عبارت دیگر موسیقی ،معماری زمان است ومعماری ،موسیقی مکان است.ترکیب این دو با نام تالار موسیقی می تواند یک عنصر موفق در بین ساختمان های معماری باشد.
موسیقی صرفاً جدا از کلمات می‌تواند ارتباط احساسی و عاطفی را زودتر برقرار کند و همواره یکی از عوامل محرک انسان در شادی یا غم بوده است و تأثیر بسزایی در به نمود کشیدن این موضوع دارد.اما بروز این احساسات و برطرف کردن نیاز به حس آرامش پس از گوش دادن به موسیقی،نیازمند مکانی برای اجرای موسیقی است.
اگر بپذیریم که شگفتی، نامحدودی و بی پایانی از خصوصیات سمفونیک است، بنابراین موسیقی از همه هنرهای دیگر رمانتیک تر است، زیرا عوامل اصلی موسیقی مانند صدا و ریتم از اشیای واقعی جهان جداست. همین جدایی است که موسیقی را از هر هنر دیگری در بیان احساسات، افکار و هیجانات درونی مناسب تر می‌سازد.
موسیقی سمفونیک یا کلاسیک را می‌توان چیزی تمام شده، کامل، قابل نمونه برداری و نمونه قابل قبولی که آثار بعدی از روی آن ارزیابی شود نامید.بنابراین،طراحی تالار موسیقی سمفونیک را می توان مورد مثبتی نسبت به دیگر سالن های موسیقی دانست.
طراحی تالار موسیقی مستلزم درک روابط پیچیدهای است که می توان آن را با بررسی تاریخ 2500 ساله پیشرفت موسیقی به دست آورد                               .
شرایط ساخت وساز تالار موسیقی در شرایط جاری،به حفظ و احیا و مدرن کردن تئاتر های پیشین و ساختمانهای جدید بامشخصه های فضای باز و بعد تبدیل آنها به فضای پیشرفته تر مربوط می باشد.
 موضوع این رسالۀ پایان نامه،تالار موسیقی سمفونیک سالن اُپرا می باشد.که به دلیل وجود عناصر زیبای سایت چیتگر،احداث یک تالار موسیقی امری بجاست و جنبۀ تفریحی گردشگری خواهد داشت. (حائری، محمدرضا. نقش فضا در معماری. دفتر پژوهش‌های فرهنگی)

فهرست مطالب رساله طراحی سالن موسیقی سمفونیک  :
فصل اول
مقدمه
1-1 بیان مساله13
1-2 پیشینۀ تحقیق13
1-3 فرضیات تحقیق14
1-4 اهداف پروژه14
1-5 ضرورت های تحقیق14
1-6روش تحقیق14
1-7 برنامۀ فیزیکی طرح15
1-8 شناخت و تحلیل سایت پروژه16
فصل دوم
کلیات تعاریف،مفاهیم و دیدگاه دانشمندان
2-1 تعاریف24
2-1-1 ارکستر
2-1-3 ارکستر ملی ایران
2-1-2 آشنایی با ارکستر سمفونیک تهران
2-2موسیقی سمفونیک چیست27
2-2-1 تعریف سمفونی به زبان ساده
2-3 موسیقی دوره رمانتیک 30
2-3-1 ارتباط موسیقی وفضاهای رمانتیک
2-3-2 سمفونی در دوره رمانتیک
2-3-3 موسیقی‌دانان بزرگ دوره رمانتیک
2-4 مشاهیر موسیقی 35
2-4-1 لودویگ فان بتهوون
2-5 سلسله مراتب در کشف فضای معماری و موسیقی ایرانی48
2-6  آکوستیک و معماری50
2-6-1 انتشار صدا و تباهی آن
2-6-2  آزار نوفه
2-7 فرم تالار های موسیقی53
2-7-1 مصالح آبسوربنت
2-7-2 ایزولاسیون پنجره ها
2-7-3 طراحی اتاق‌های تمرین موسیقی، طراحی تالار کنسرت، طراحی مدرسه موسیقی
2-7-4  نسبت‏ها و هارمونی
2-8 مفاهیم و دیدگاه اندیشمندان59
2-8-1 سخنان بزرگان از موسیقی
2-8-2 سیبلیوس
2-9 موسیقی در آثار ابوعلی سینا61
2-9-1 برداشت از اقلیدس؟
2-9-2 مقدمات هارمونی
2-10 موسیقی و جایگاه آن نزد مولانا63
2-10-1 موسیقی، شعر و مولانا
2-10-2 موسیقی و جایگاه آن نزد مولانا
2-11 معماری موسیقی مجسم  67
2-12 معماری آکوستیک در تالار های موسیقی68
2-12-1  فرم بنا
2-12-2 دیفوزیته
2-12-3  آکوستیک در بناها
2-12-4 سیستم‌های صوتی
2-13  تاریخ آکوستیک معماری72
2-13-1 دورۀ یونانی-رومی ۶۵۰ پیش از میلاد تا ۴۰۰ میلادی
2-13-2  دوره اولیه مسیحی ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلادی
2-13-3 دورۀ رومانس ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ میلادی
2-13-4 دوره گوتیک ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ میلادی
2-13-5 دوره رنسانس ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ میلاد
2-13-6 دوره باروک ۱۶۰۰ تا ۱۷۵۰ میلادی
2-13-7 دوره کلاسیک ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۵ میلادی
2-13-8 کلاسیسیسم
2-13-9 دوره رومانتیک ۱۸۲۵-۱۹۰۰
2-13-10 دوران مدرن
2-14 موسیقی ایران در دوران تاریخی83
2-14-1 موسیقی در دوره ایلام
2-14-2 موسیقی در دوره ماد
2-14-3 موسیقی در دوره هخامنشیان
2-14-4 موسیقی در زمان اشکانیان
2-14-5 موسیقی در دوره ساسانیان
2-15 موسیقی و معماری و اندوخته های فرهنگی96
2-15-2 صحنه جای گزینی مواد اولیه موسیقی و معماری
2-15-1 شکل، وجه قابل انتقال مفهوم‏ها
2-15-3 معماری در گستره‏های زمانی و مکانی
2-15-4 فیلیپ گلاس؛ موسیقی و معماری
2-15-5 بتون، آهن و فیلیپ گلاس
فصل سوم
بررسی نمونه های موردی و ارائۀ احکام طراحی
3-1 تالار وحدت104
3-2 برج میلاد110
3-3 تئاتر خاوران115
3-4 خانه اپرای سیدنی Sydney Opera House116
3-5 تالار جدید کنسرت لوکزامبورگ120
3-6  پارک موسیقی parco della musica126
3-7 سالن اپرای گوانجو127
3-8  سالن کنسرت هال تامپر- فنلاندtampere talo130
3-1-9  تالار کنسرت والت دیسنی walt disney concert hall133
3-10  سالن کنسرت هال کیوتو ژاپن kyoto concert hall 139
3-11  مرکز موسیقی کودلی140
3-12 مرکز ملی هنرهای نمایشی چین National Center for the Performing Arts China….144
3-13 خانه موسیقی در دانمارک146
3-14 اپرای متروپولیتن تایچونگ157
3-15 ضوابط طراحی تالارهای موسیقی164
3-15-1 دسترسی‌ ها
3-15-2 گنجایش مجموعه
3-15-3 ضوابط ویژه معلولین
3-15-4 فضاهای عمومی‌
3-15-4-1 ورودی و گیشه
3-15-4-2 کافی شاپ
3-15-4-3 سالن انتظار
3-15-4-4 بوفه و رستوران
3-15-4-5 راهروها
3-15-4-6 سرویس‌های بهداشتی
3-15-4-7 فضای اداری
3-15-5 صحنه
3-15-6 انواع صحنه
3-15-7 فضای حرکتی حفره ارکستر
3-15-8 فضای پشت و کنار صحنه
3-15-9 ارکستر
3-15-10 جایگاه رهبر ارکستر
3-15-11 پرده صحنه
3-15-12 نسبت های قسمت تماشاگران
3-15-13 پشت صحنه
3-15-13-1 ورودی هنرمندان
3-15-13-2 رختکن‌ها
3-15-13-3 اتاق سبز
3-15-13-4 ورود به صحنه
3-15-13-5 انبارها
3-15-13-6 استودیوی ضبط
3-15-13-7 کنترل نور و صدا
3-15-14 هندسه عمومی‌سالن‌ها
3-15-14-1 دیدهای افقی و عمودی
3-15-14-2 حرکت در سالن‌ها
3-15-14-3 استانداردهای طراحی سالن‌ها
3-16استانداردها و ضوابط طراحی176
3-16-1 سالن انتظار
3-16-2 گیشه بلیط‌فروشی
3-16-3 راهروهای سالن نمایش
3-16-4 صندلی تماشاگران
3-16-5 ورودی‌ها و خروجی‌های سالن نمایش
3-16-6 سرویسهای بهداشتی
3-16-7 اتاق پروژکتور و ملحقات آن
3-16-8 پرده نمایش فیلم
3-17 اصول طراحی178
3-17-1 استانداردهای ورودی
3-17-2 سالن انتظار سرسرا
3-17-3 سالن اجرا
3-17-3 سالن اجرا
3-17-4 طول ردیف
3-17-5 حجم فضا
3-17-6 فضاهای خدماتی پشت سن
3-17-6-1 اتاق تعویض لباس
3-17-6-2 اتاق گریم
3-17-6-3 اتاق نور و صدا
3-17-6-4 اتاق کارگردان
3-17-6-5 اتاق گروه موسیقی
3-17-6-6 اتاق استراحت گروه
3-17-6-7 اتاق مطالعه
3-17-6-8 اتاق مصاحبه
3-17-7 قسمت اداری سالن
3-17-7-1 اتاق رییس
3-17-7-2 بخش حسابداری
3-17-7-3  اتاق آرشیو
3-17-8 بخش خدماتی
3-17-8-1 موتورخانه
3-17-8-2 انبار مرکزی
3-17-8-3  پارکینگ
فصل چهارم
جمع بندی و ارائۀ چهارچوب فکری و مبانی نظری طرح
4-1 بررسی اولیه شعر در معماری167
4-2 رابطۀ موسیقی و احساسات انسانی و الهامات موسیقیایی167
4-3 رابطه موسیقی با احساسات انسانی168
4-4 تاثیر موسیقی بر مغز انسان172
4-5 هارمونی کیهانی172
4-6  ریتم و ضرب‏آهنگ174
4-7  آشنایی ابتدایی با ریتم یا ضرب آهنگ، در هنر های تجسمی176
4-8  ریتم وسکون181
4-9 ریتم در طراحی182
4-10 تقارن182
فصل پنجم
شناخت و تحلیل سایت و ارائۀ روند طراحی
5-1 شناخت و تحلیل سایت185
5-1-1 شناخت و تحلیل سایت پروژه
5-1-2 جغرافیای‌ طبیعی‌ استان‌ تهران
5-1-3 شهر تهران
5-1-4 شناخت کلی شهر تهران
5-1-5 شناخت منطقه 22
5-1-6 پتانسیل های توسعه منطقه
5-2 مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه 22 شهرداری تهران189
5-2-1 وضعیت اقلیم و هواشناسی
5-2-2 طرح تفصیلی منطقه 22 شهرداری تهران
5-2-3  امکانات منطقه 22
5-2-4 دریاچه پارک چیتگر
5-2-5 شبکه دسترسی به منطقه
5-2-6 بافت قدیم منطقه 22
5-2-7 شهرک های موجود
5-2-8 بافت جدید منطقه 22
5-2-9 مراکز فرهنگی اطراف سایت
5-2-10 تراکم جمعیت و مسکن در منطقه 22
5-2-11 تراکم جمعیتی
5-3 توضیح سایت و قرارگیری196
5-3-1 سایت
5-3-2 عبور و مرور در سایت
5-3-3 ورودی‌های سایت
5-3-4 ورودی به بنا
5-4 ارائه کانسپت
5-4 ارائه کانسپت197
پیوست ها
منابع

حجم فایل دانلودی 16 مگابایت – فرمت word