رساله طراحی پژوهشکده و مرکز هواشناسي

رساله طراحی پژوهشکده و مرکز هواشناسي

رساله طراحی پژوهشکده و مرکز هواشناسي

در این پست با رساله طراحی پژوهشکده و مرکز هواشناسي همراه شما معماران گرامی هستیم .

رساله طراحی پژوهشکده و مرکز هواشناسي در فرمت word  و در 171 صفحه میباشد که فهرست مطالب و جزییات رو در ادامه میبینید

 


برای مشاهده لیست کامل رساله و پایان نامه های سایت اینجا کلیک نمایید


رساله طراحی پژوهشکده و مرکز هواشناسي

 

گزیده ای از متن :

-1 آشنایی با تاریخچه هواشناسی

بیش از 1500 سال پیش لئوناردو داوینچی نقاش و دانشمند بزرگ ایتالیایی یک اسباب مکانیکی رطوبت‌سنج و یک بادنمای کامل اختراع کرد. بعدها در سالهای پایانی قرن شانزدهم یعنی در حدود سالهای 1553 تا 1612 گالیله، گرماسنج را اختراع کرد و شاگرد او جان‌ری آن را تکمیل ساخت.

این دستگاه که در واقع نخستین حرکت‌های رسمی دانشمندان در اندازه‌گیرهای آب و هوا به حساب می‌آید با یک مقیاس اختیاری برای مدتی وسیله رایجی برای اندازه‌گیری آب و هوا به حساب می‌آمد.

فعالیت‌های هواشناسی بعنوان یک علم جدید در حقیقت از اوایل قرن نوزدهم شروع شد. اولین نقشه‌های هواشناسی را لامارک در سال 1820 ارائه کرد. این نقشه‌ها بر اساس اطلاعات و آمار هواشناسی که از ایستگاه‌های منطقه منهایم جمع‌آوری شده بود ترسیم شد و سپس در سالهای 1820 و 1821 نقشه طوفان‌های اروپا تهیه گردید.

با اختراع تلگراف توسط مورس در سال 1843 امکان مخابره سریع اطلاعات دیده‌بانی فراهم آمد و بدینوسیله اعلام خطر و پیش‌بینی وقوع توفان امکان‌پذیر گردید و به مرور شبکه‌های ایستگاه‌های هواشناسی گسترش یافت و به دنبال آن اولین کنفرانس بین‌المللی‌ هواشناسی در آگوست 1853در بروکسل برگزار گردید.

در دوره‌های جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم که در عملیات نظامی و حمل و نقل هوایی نیاز به اطلاعات هواشناسی و مبادلات بین المللی بیشتر آشکار شد، دوران شکوفایی هواشناسی بوده است و می‌توان گفت که جنگ جهانی اول باعث تولد هواشناسی و فاصله جنگ جهانی اول و دوم دوران بلوغ این علم بوده است.

در سال 1873 WMO[1] تأسیس شد که جانشین سازمان هواشناسی بین‌المللی می‌باشد.WMO  به عنوان یک آژانس متخصص در سیستم سازمان ‌ملل‌متحد برای سرویس‌هایی که شامل هواشناسی و آبشناسی عملیاتی می‌باشد شناخته شده است. این انتخاب با توجه به همکاری‌ها، استانداردها و پیشرفت هواشناختی جهانی و فعالیتهای مرتبط با تلاش افراد بعمل آمده است.

WMO، نقش موثر و بزرگی در کمک به رفاه بشریت داشته است. با رهبری WMO و در چهارچوب برنامه‌های WMO، سرویس‌های هواشناختی و آبشناسی کمک‌های زیادی به توانایی‌های ملی جهت تهیه غذا، آب، حفاظت از جان و مال مردم و روشن نمودن وضعیت اقتصادی- اجتماعی کلیه بخشهای اجتماع شده است. [1]

[1] Word meteorlogical organization

 

فهرست مطالب
فصل اول: تاریخچه…………………………………………………………..1
1-1 آشنایی با تاریخچه هواشناسی…………………………………………………………..2
2-1 سازمان جهانی هواشناسی…………………………………………………………..3
1-2-1 وب سایت رسمی WMO…………………………………………………………..3
3-1 هواشناسی در ایران…………………………………………………………..4
4-1 ریشه لغوی…………………………………………………………..5
منابع…………………………………………………………..7
فصل دوم: استانداردها و ضوابط طراحی مراکز پژوهشی…………………………………………………………..8
1-2 تعریف پژوهشکده…………………………………………………………..9
2-2 بخش­های مرکز پژوهشی…………………………………………………………..9
1-2-2 بخش اداری…………………………………………………………..9
1-1-2-2 فضاهای اصلی اداری…………………………………………………………..9
2-1-2-2 فضاهای وابسته…………………………………………………………..9
3-1-2-2 فضاهای پشتیبانی…………………………………………………………..9
4-1-2-2 فضاهای مورد نیاز برای ارباب رجوع…………………………………………………………..10
5-1-2-2 فضای گردش…………………………………………………………..10
6-1-2-2 فضاهای اختصاصی…………………………………………………………..10
7-1-2-2 زیربنای خالص…………………………………………………………..10
8-1-2-2 تجهیزات اداری…………………………………………………………..10
9-1-2-2 زیربنای خالص…………………………………………………………..10
10-1-2-2 معماری داخلی ادارات و دفاتر کار…………………………………………………………..14
 1-10-1-2-2 علم ارگونومی و کاربرد آن…………………………………………………………..14
2-2-2 بخش آموزشی…………………………………………………………..17
1-2-2-2 محل قرارگیری کلاس ها…………………………………………………………..17
2-2-2-2 انواع چیدمان در کلاس…………………………………………………………..17
3-2-2-2 انواع کلاس ها…………………………………………………………..18
4-2-2-2 فرم كلاس…………………………………………………………..19
5-2-2-2 رنگ…………………………………………………………..19
6-2-2-2 بار…………………………………………………………..19
7-2-2-2 نور…………………………………………………………..19
8-2-2-2 ابعاد…………………………………………………………..20
9-2-2-2 شکل…………………………………………………………..21
10-2-2-2 صدا…………………………………………………………..22
11-2-2-2 کاربریهای سازگار و ناسازگار…………………………………………………………..23
1-11-2-2-2 کاربری مسکونی و کاربری آموزشی…………………………………………………………..23
2-11-2-2-2 کاربری آموزشی و کاربری فرهنگی…………………………………………………………..23
3-11-2-2-2 کاربری آموزشی و کاربری بهداشتی…………………………………………………………..23
4-11-2-2-2 کاربری آموزشی و فضای سبز…………………………………………………………..24
5-11-2-2-2 کاربری آموزشی و شبکه ارتباطی حمل و نقل…………………………………………………………..24
12-2-2-2 شرایط محیطی…………………………………………………………..24
1-12-2-2-2 جهت یابی…………………………………………………………..24
2-12-2-2-2 شعاع دسترسی…………………………………………………………..24
3-12-2-2-2 دسترسی…………………………………………………………..25
13-2-2-2 شرایط اقلیمی…………………………………………………………..25
1-13-2-2-2 آب و هوا…………………………………………………………..25
2-13-2-2-2 باد…………………………………………………………..25
3-13-2-2-2 تابش آفتاب…………………………………………………………..26
14-2-2-2 ایمنی…………………………………………………………..26
1-14-2-2-2 زلزله…………………………………………………………..26
2-14-2-2-2 آتش سوزی…………………………………………………………..27
3-14-2-2-2 نکات کلی برای ایمن مراکز آموزشی%3