رساله معماری مجتمع آموزشی نابینایان ( طرح نهایی )

رساله معماری مجتمع آموزشی نابینایان ( طرح نهایی )

رساله معماری مجتمع آموزشی نابینایان ( طرح نهایی )

در این پست با رساله معماری مجتمع آموزشی نابینایان ( طرح نهایی ) همراه شما معماران گرامی هستیم .

رساله معماری مجتمع آموزشی نابینایان در فرمت word و در 71 صفحه میباشد که فهرست مطالب و جزییات رو در ادامه مطلب مشاهده میکنید.

 


برای مشاهده لیست کامل رساله و پایان نامه های سایت اینجا کلیک نمایید


رساله معماری مجتمع آموزشی نابینایان

مقدمه:

اگر محیطی آموزشی بخواهدزمینه ای ثمربخش برای کم بینا ونابینای نسل آینده باشد، ساختمانهایش می بایست خلاقانه باشند نه تقلیدشده، محیطی پراز انرژی ومحرک برای شکوفایی استعداد واندیشه ویادگیری روشهای مختلف زندگی.

یکی ازعوامل موثر تربیتی درآموزش وپرورش نوین دانش آموزان کم بینا ونابینا، چگونگی فضای معماری مدرسه است.معلم،کتاب،دانش آموزان،روش های تدریس، مدیریت آموزشی وخانواده ازجمله عواملی هستند که معمولادرفرآیند یادگیری موثرتلقی گشته ومورد بررسی قرارمیگیرنددرحالیکه درتعلیم وتربیت جدید، فضای آموزشی وفیزیکی مدرسه نه تنها یک محیط خشک و بی روح وفاقد تاثیر درفرآیندیادگیری محسوب نمیگرددبلکه بعنوان یک عامل زنده و پویا درکیفیت فعالیتهای آموزشی وتربیتی دانش آموزان ایفای نقش میکند.بافت، رنگ، و در ودیوار مدرسه نیزهمانند علم وکتاب برای دانش آموزان حاصل علم وپیام هستندو بااین کودکان سخن میگویند. دیوارهای بلند وضخیم، راه روهای تنگ وطویل محصور بودن وزندانی گشتن راالقامیکندوپرگل وسرسبزکلاسهای تمیز و دارای رنگ وبافت مناسب ودلنشین ونشاط راتلقین میکند.

 دلايل اهميت موضوع

وضعیت مدارس کم بینا ونابینایان موجوددرکشور وکمبودفضاهای آموزشی ونیاز به توسعه آموزش وپرورش نابینایان وکم بینایان هم ازبعدکمی وهم ازبعدکیفی اهمیت این موضوع راافزایش میدهد باوجود اینکه درچند سال اخیرجمعیت دانش آموزان درمقطع ابتدایی در بعضی مناطق بسیارکم است اماباتوجه به هرم سنی جمعیت کشور در دهه آینده باافزایش جمعیت روبرو خواهیم شد.این نوع مدارس موجوددر اکثر مواردحداقل استانداردهای آموزشی را ندارند.

ازسوی دیگراین نیازکمی گسترده باعث بی توجهی به بحث مدرسه نابینایان وکم بینایان مطلوب شده است متاسفانه نگرش مسولین کشورما به بحث مدارس نگرشی آمار زده است ومقوله کیفیت کالبدی فراموش شده است.

 

فهرست مطالب

چکیده……………..8

 

مقدمه……………….9

 

فصل اول: معرفی پروژه…………10

 

1-1دلایل اهمیت موضوع …………11

 

1-2 آموزش وپرورش نوین مدارس نوین…………11

 

1-3 تأثیر آموزش وپرورش نوین برطرح مدرسه…………..11

 

1-4 تعاریف پایه……………12

 

1-5 اهداف پروژه………………..12

 

فصل دوم: بستر طرح ………….13

 

2-1 شناخت تاریخجه منطقه…………..14

 

2-1-1 وجه تسمیه تبریز …………..14

 

2-1-2 پیشینه تاریخی شهر تبریز ……….14

 

2-1-3 ساختار بافت شهری تبریز …………….15

 

2-1-4 ویژگی های فرهنگی ومذهبی ……………16

 

2-2 ویژگی های عمومی استان ………………17

 

2-2-1 جغرافیای طبیعی – سیاسی استان ………..17

 

 

          موقعیت جغرافیایی استان آذربایجان شرقی …………17

 

          موقعیت جغرافیایی شهر تبریز ……………..17

 

          تقسیمات سیاسی شهر تبریز …………….17

 

          موقعیت شهر در شبکه ارتباطی کشور ……………..18

 

2-2-2 تحولات زمین شناسی ……….18

 

           ژئومورفولوژی …………….19

 

            تکنوتکنیک …………………..19

 

              زلزله …………………………….19

 

               کوه ها …………………………………20

 

2-2-3 وضعیت آب های زیرزمینی منطقه تبریز …………….20

 

2-2-4 جغرافیای طبیعی وانسانی ………………………21

 

           جمعیت استان آذربایجان شرقی …………….21

 

            جمعیت شهر تبریز …………………21

 

             ساختار جنسی شهر تبریز ……………………..21

 

              هرم سنی شهر تبریز ……………………21

 

               وضع فعالیت جمعیت شهر تبریز ……………………..21

 

2-3 مطالعات اقلیمی …………………….21

 

2-3-1 بررسی ویژگی های اقلیمی ………………….23

 

           وزش باد ……………………………….23

 

            باد شرقی- غربی ………………….23

 

             باد غربی- شرقی ……………………24

 

             باد سایر جهات ………………24

 

              بارش ………………….25

 

               بارندگی های ماهانه ……………….26

 

              بارندگی های سالانه ……………..26

 

              فشار هوا …………………27

 

               حرارت …………………27

 

              رطوبت نسبی ……………………………….27

      بارش………………………………………..28

 

بارندگی ماهانه………………………………….29

 

بارندگی سالیانه……………………. ………………30

 

حرارت…………………………………………………….33

 

رطوبت نسبی………………………………….34

 

یخبندان….. ………………………………38

 

تابش نورخورشید……………………………………………. …………38

جهت بهینه ساختمان…………………………………….39

 

فصل سوم:تاریخچه شکل گیری آموزش……………………………41

پیشینه درغرب. ……………………………42

 

فصل چهارم:مطالعات موضوعی طرح………………….44

 

تنوع اشکال مدارس…………………………45

 

multi school…………………………………………46

 

فصل پنجم:مبانی نظری طرح………………….48

 

برنامه تلفیق سازی نابینایان وکم بینایان درمدارس عادی……………………….49

 

مفاهیم تلفیق سازی…………………………49

 

آموزش تلفیقی در اجرا وعمل ……………..50

 

روش های برخورد با کم بینایان ونابینایان………………….52

 

پیشرفت اجتماعی دانش آموزان کم بینا ونابینا………………..53

 

کاربا دانش آموزان دارای آسیب بینایی در کلاس…………………..54

نتیجه گیری………………………………58

 

روش های آموزش نابینایان……………………………59

 

توان بخشی حرفه ای نابینایان…………………66

 

جانمایی موقعیت زمین نسبت به شهر………………………….68

 

سایت مورد بررسی………………………………….69

 

منابع………………………….74

 

 

حجم فایل 4 مگابایت – فرمت word