رساله و مطالعات طراحی مرکز خلاقیت کودکان

در این پست با رساله و مطالعات طراحی مرکز خلاقیت کودکان همراه شما معماران گرامی هستیم .

مطالعات طراحی مرکز خلاقیت کودکان با فرمت word  و در 135 صفحه میباشد که فهرست مطلب رو در ادامه مطلب مشاهده می کنید

رساله و مطالعات طراحی مرکز خلاقیت کودکان


برای مشاهده لیست کامل رساله و پایان نامه های سایت اینجا کلیک نمایید


مقدمه :

مهد كودك به عنوان نخستين نهاد تربيتي، كمي بيش از يك قرن است كه به رسميت شناخته شده، اما تفاوت آن با مدارس ابتدايي از نظر معماري اخيراً مورد توجه قرار گرفته است.

نظريه‌هاي روان‌شناسي درباره‌ي آموزش در دوران كودكي از اويل قرن نوزدهم شكل گرفتند. طراحي مهد كودك‌ها با توجه به اصول مذكور منطقي محسوب مي‌شده، ولي مشاركت و همكاري معماران و مربيان مهد كودك اخيراً شروه شده است.

برخلاف گسترش  آگاهي عمومي در زمينه‌ي معماري، كه در عصر مدرنيسم‌زاده شد، هيچ رابطه‌ي مستقيمي بين تئوري آموزشي مهد كودك و نمود سيماي ظاهري آن وجود نداشت. در نتيجه، براي ساليان متمادي مهد كودك‌ها ساختمان‌هايي بي‌رنگ، يكنواخت و عملكرد گرا بودند.

اكنون مي‌دانيم كه انگيزه‌هاي حسي‌اي كه كودك از محيط پيرامونش دريافت مي‌كند براي پيشرفت او اهميت حياتي دارند. روان‌شناسان به تأثير فضاي معماري بر رفتار كودكان پي برده‌اند و اين به عهده‌ي معماران است كه در فرآيند طراحي، اين تئوري‌ها را با نيازهاي فضايي كودك تلفيق كنند.

نيازهاي اطفال و كودكان زير شش سال ويژه هستند. حق آنها به عنوان افراد جامعه در مورد كيفيت محيطي كه ايشان را بر گسترش روابط اجتماعي توانا مي‌سازد، همان قدر اهميت دارد كه تأثير معماري ساختمان‌هايي چون خانه‌ها، بيمارستان‌ها و سالن‌هاي تئاتر بر ديگر اقشار جامعه.

از زماني كه آموزش و پرورش بر پايه انسان و محيطي پايه‌ريزي شده كه بر شكوفايي استعدادهاي كودكان و تعامل آنها با محيط اطرافشان تأثير دارد. صحبت در مورد ايده‌ي فضايي به عنوان يكي از عوامل ترتبيتي خارج از بحث نيست.

يك مهد كودك به منظور ارتقاء كيفي فرآيند آموزشي و تسهيل و پويايي آن، بايد بتواند ديدگاه‌هاي جديدي را به كودكان در هنگام مشاهده‌ي نيازهاي مربيان و اعضاي خانواده ارائه دهد.

جايي كه مسيرهاي ارتباطي داراي ايده‌اي غني است و به آساني درك مي‌شود، با راهروها و پلكان‌هايي كه از ازدحام جمعيت جلوگيري كرده و وضعيت نسبي اجزاء را آموزش مي‌دهد. مهد كودك تميز و ايمن مكاني است كه در آن هيچگونه مواد آلوده و تأسيسات برقي قابل دسترس وجود نداشته باشد، جايي كه رويه‌ها پوشش‌هايي سخت و يا تعويض‌پذير باشند. مهد كودك دنج و آرام جايي است كه مصالح جاذب سروصدا بوده و پرده‌ها باعث كاهش تبادل صوت شوند؛ مهد كودك روشن و سر زنده كه بدون خيره شدن و آزار چشم، لذت تماشاي مناظر بيرون را فراهم كرده و فضاهاي مفيدي را براي استراحت در سايه ايجاد كند؛ مهد كودك با يك پارك داراي محوطه شن و آبنما، با تاب‌ها و چرخ و فلك‌ها، جايي كه كودك مي‌تواند با گياهان آشنا شده و با هم‌كلاسي‌هاي خود ارتباط متقابل برقرار كند. به طور خلاصه، مهد كودك جايي است براي يادگيري، بازي و روياپردازي.

 

فهرست مطالب مطالعات طراحی مرکز خلاقیت کودکان

چكيده 1

مقدمه. 3

فصل اول:شناخت کودک و فرایند رشد. 5

از بدو تولد تا بیست و چهار ماهگی.. 7

مرحله بيش عملکرد (2 تا 7 سالگی) 12

 مرحله درك شهودي.. 13

برسي فرآيند رشد كودك… 14

نظریه رشد اریکسون.. 17

 

فصل دوم: تاریخچه به وجود آمدن محیط های آموزشی برای کودکان.. 29

تاریخچه مهدکودک… 30

عملکرد مهدکودک… 32

تعریف خلاقیت 34

خلاقیت مکانیکی.. 35

 

فصل سوم: مبانی نظری معماری کودک… 37

ذهنیت و عینیت معماری در خلاقیت کودک… 38

طراحی معماری برای خلاقیت کودک… 42

ویژگی های فضای مناسب برای کودکان.. 48

تاثیر اشکال بر خلاقیت کودک… 52

روانشناسی رنگ ها 54

بررسی فرم ایده آل برای طراحی کودک… 56

کودک و شرایط محیطی.. 58

 

فصل چهارم : بررسی نمونه های مشابه 60

 

مرکز خلاقیت الس کولر. 61

مرکز خلاقیت شیراز 64

مهد کودک نمازی.. 69

مرکز خلاقیت موسسه آزادی مطلق.. 71

طرای فضای داخلی در مرکز خلاقیت… 73

مرکز خلاقیت در اشتوتکارت.. 77

 

فصل پنجم : استاندارد های و برنامه فیزیکی.. 78

فهرست فضاهای خانه کودک… 78

ساختمان مرکز خلاقیت… 84

استاندارهای فضاها در مرکز خلاقیت… 85

ابعاد فضاهای مورد نیاز برای کوکان.. 92

چیدمان مبلمان در مرکز خلاقیت… 95

ابعاد و اندازه وسایل موجود در زمین بازی.. 105

 

فصل ششم : معرفی استان کرمانشاه 106

 

مکان های تاریخی استان کرمانشاه 107

جغرافیای اقلیمی استان 113

منابع ماخذ. 133

 

حجم فایل دانلودی 6 مگابایت – فرمت word

 

مطلب رو با دوستانتون به اشتراک بگذارین :