زندگینامه و آثار معمار فیلیپ جانسون

زندگینامه و آثار معمار فیلیپ جانسون

زندگینامه و آثار معمار فیلیپ جانسون

در این پست با مقاله ای کامل درباره معمار برجسته آمریکایی فیلیپ جانسون در خدمت شما کاربران گرامی هستیم.

فیلیپ کورتلیو جانسون (به انگلیسی: Philip Cortelyou Johnson) زاده ۸ ژوئیه ۱۹۰۶ در کلیولند، اوهایو – درگذشت در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۵ در نیو کینن، کنتیکت)، معمار برجستهٔ آمریکایی بود.

در ۱۹۳۰ او بخش معماری و طراحی را در موزه هنر مدرن نیویورک تأسیس کرد. بعدتر در ۱۹۷۸ او به عنوان عضو هیئت امنای موزه، مدال طلای مؤسسه معماران آمریکا را دریافت کرد و در سال ۱۹۷۹ او موفق به دریافت جایزه نخستین دوره از جایزه معماری پریتزکر شد. او دانشجوی مدرسه تحصیلات تکمیلی معماری و طراحی دانشگاه هاروارد بود.

جانسون، در سکونت گاه معروفش خانه شیشه‌ای از دنیا رفت، او به هنگام مرگ ۹۸ سال داشت. تنها شش ماه پس مرگ او دیوید ویتنی (en:David Whitney) شریک ۵۴ سال از زندگی جانسون، در ۶۶ سالگی از دنیا رفت.

 

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]

برای دانلود پاورپوینتی کامل درباره فیلیپ جانسون روی اینجا کلیک کنید و یا میتوانید همین مقاله را در پایین مطلب به صورت رایگان دریافت نمایید

[/box]

 

سالهای آغازین

جانسون در کلیولند (en:Cleveland) در ایالت اوهایو (en:Ohio) به دنیا آمد. او از اعقاب خانواده Jansen – که به نام Johnson نیز شناخته می شدند- از نیوآمستردام بود. در میان اجداد نام ژاک کورتلیون (en:Jacques Cortelyou) دیده می شود که در سالهای ۱۶۶۰ به سفارش پیتر استویوسان (en:Peter Stuyvesant) نخستین پلان شهری نیوآمستردام – نام اولیه نیویورک (en:New Amsterdam)- را طراحی کرد. فیلیپ جانسون که تحصیلاتش را در دانشگاه هکلی (en:Hackley School) آغاز کرده بود برای طی کردن دوره های تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه هاروارد (en:Harvard Universityl) گذراند. طی دوران تحصیل در هاروارد او به ویژه بر تاریخ و فلسفه متمرکز بود و به ویژه آثار فلاسفه پیش از سقراط را مطالعه می کرد. تحصیلات جانسون چندین بار با چند سفر طولانی به اروپا قطع شد. این سفرها نقش بسیار مؤثری در شکل دهی به تحصیلات او داشت. این سفرها موجب شدند او هر چه بیشتر مفتون معماری شود.

در سال ۱۹۲۸، جانسون با لودویگ میس فن در روهه (en:Ludwig Mies van der Rohe) ملاقات کرد، این معمار آلمانی در آن زمان مشغول طراحی پاویون آلمان (en:German Pavilion) در نمایشگاه بین‌المللی ۱۹۲۹ بارسلون بود. ملاقات این دو نقطه عطفی در زندگی جانسون بود، این ملاقات پایه های رابطه این دو را بنا گذاشت که در تمام عمر، گاه بر اساس همکاری و گاه برپایه رقابت، ادامه داشت.
هنگامی که جانسون از آلمان بازگشت، مبلغ جدی معماری جدید شده بود. او دور اروپا را به همراه دوستانش آلفرد اچ. بار جونیور (en:Alfred H. Barr, Jr) و هنری راسل هیچکاک (en:Henry-Russell Hitchcock) سفر کرد تا گرایش های دست اول در معماری را بیازماید. در سال ۱۹۳۲،این سه دستاوردهای خود را در نمایشگاهی در موزه هنر مدرن نیویورک ارائه کردند، این نمایشگاه با نام «سبک بین‌الملل: معماری از سال ۱۹۲۲» به عنوان نقطه تحولی در تاریخ معماری معاصر شناخته می شود. این نمایشگاه با تأثیر عظیمی که در آمریکا داشت، عملاً معرّف معماری مدرن به عموم آمریکاییان دانسته می شود. نمایشگاه ۱۹۳۲، معماران مطرحی چون لوکوربوزیه (en:Le Corbusier)، والتر گروپیوس (en:Walter Gropius) و میس فن در روهه را معرفی میکرد. این نمایشگاه به خاطر یک ماجرای جنجالی هم مورد توجه قرار گرفت: فرانک لوید رایت (en:Frank Lloyd Wright) ورودیه خود را در اعتراض به آنچه کم توجهی به آثارش می دانست، پس گرفت.

به همراه برپایی نمایشگاه کتابی به قلم جانسون و هیچکاک منتشر شد، در این کتاب جانسون سه اصل شکلی (formal) را برای معماری به سبک مدرن مطرح می کند: اول، تأکید بر حجم معماری در مقابل جرم . دوم، پرهیز از تقارن و سوم، پرهیز از به کار بستن تزیینات. برخی منتقدان، ارائه تعریف از این جنبش به عنوان سبکی با ویژگی های مشخص ظاهری را کم ارزش جلوه دادن پشتوانه اجتماعی و سیاسی می دانند که آغازگران اروپایی این جنبش در آن سهیم بودند.

جانسون با استفاده از موما -موزه هنر مدرن نیویورک- به عنوان منبری برای تبلیغ سبک مدرن، همچنان به حمایت از معماری مدرن ادامه می داد. در ۱۹۳۵، جانسون اولین سفر لوکوربوزیه به آمریکا را برنامه ریزی کرد. گام بعدی تلاش در جهت فراهم آوردن زمینه ورود میس فن در روهه و مارسل بروئر (en: Marcel Breuer) به عنوان مهاجر سیاسی به آمریکا بود.

در سال ۱۹۳۰ جانسون جزء هواداران حزب نازی شد و عقاید ضد یهودی خود را به چاپ رساند. وی سالها بعد گفت که «من هیچ گونه عذری برای این کار احمقانه‌ام ندارم …. نمی‌دانم که چگونه باید کفاره گناهم را پس دهم».

در دوران رکود بزرگ (en:Great Depression)، جانسون سمتش در موما را ترک کرد تا بخت خود را در روزنامه نگاری و سیاست های اصلاحات ارضی بیازماید. او تمام توانش را بر نقد سیستم بهزیستی (en: welfare state) معطوف کرد، سیستمی که ناکارآمدی آن در سالهای ۱۹۳۰ از همیشه آشکارتر بود. جانسون به عنوان خبرنگار در رژه سالانه حزب نازی در نورمبرگ (en: Nuremberg Rallies) حضور یافت و حمله آلمان به لهستان رانیز پوشش خبری داد. این حمله نقطه پایان علاقه جانسون به فعالیت مطبوعاتی بود: او به آمریکا باز گشت تا برای خدمت در ارتش آمریکا نام نویسی کند. بعد از دوسال حضور در ارتش که به اعتراف خود جانسون اثر چندانی در زندگی او نداشت، او به هاروارد بازگشت تا بالاخره حرفه اش به عنوان معمار را دنبال کند.

خانه شیشه ای

هنگامی که جانسون به صورت حرفه ای معماری را آغاز کرد، نحوه و میزان استفاده او از شیشه تبدیل به نخستین ویژگی تأثیرگذار آثار او شد؛ شاهکار او خانه شیشه ای بود. جانسون خانه شیشه ای را در ۱۹۴۹ و به عنوان سکونت گاه شخصیش در نیون کنان (en: New Canaan) در ایالت کانتیکات (en: Connecticut Rallies) طراحی کرد: اثری با اثرگذاری عمیق. ایده طراحی یک خانه شیشه ای ریشه در منظری (en: landscape) داشت که دیدهای مختلفش ویژگی هایی داشت که منظر سایت فراهم می کرد. دید به قسمت های مختلف زمین را میشد با عبارت دیوارهای طبیعی از جنس درخت توصیف کرد. ایده اصلی خانه شیشه ای ریشه در کار معماران آلمانی – معروف به Glasarchitektur- داشت که وجه ممیز کارشان افراط در استفاده از شیشه بود. در اتودهای این گروه مفهوم دید (en: view) برای منظر (en: Landscape) مترادف با مفهوم دیوار بود. در عین حال این ایده ها به صورت ابتدایی توسط استاد و مرشد جانسون، میس فن در روهه، اتود شده بود. بنا عملاً نظیر بیانیه ای در توصیف سازه، هندسه و تناسبات مینیمال (en: minimal) و نیز تأثیرات شفافیت و انعکاس در طراحی معماری عمل می کند.

خانه بر لبه تپه ای واقع در املاک جانسون ساخته شده است و رو به یک برکه دارد. جداره های خانه از شیشه و قاب بندی فولاد زغالی رنگ تشکیل شده است. کف آجری خانه همسطح زمین نیست و 25. 4 سانتیمتر از سطح زمین بالاتر در نظر گرفته شده است. ورودی عبارت است از فضای بازی که توسط کابینت های کم ارتفاع چوب گردو تقسیم شده است. حمام و توالت خانه در قالب یک استوانه آجری طراحی شده است. این استوانه تنها عنصری است که از کف تا سقف خانه امتداد دارد.

جانسون در املاک خودش بناهایی می ساخت که نظیر بیانیه های معماری عمل می کردند. تقریبا 50 فوت دورتر از خانه شیشه ای، خانه مهمان قرار دارد که درتناسبات عینا نظیر خانه شیشه ای است اما جداره هایی کاملا آجری دارد که خانه را کاملا احاطه کرده به طوری که تنها روزن های موجود سه پنجره دایره ای در قسمت پشتی خانه هستند. این روزنه ها که در قاب هایی چوبی به قطر 5 فوت تعبیه شده اند، فضای داخلی خانه را به نمایش می گذارند. در اصل هر پنجره برای یکی از سه اتاق در نظر گرفته شده است؛ دو اتاق خواب در طرفین و یک اتاق مطالعه در وسط. حالا این سه اتاق شامل یک حمام، یک کتابخانه و یک اتاق خواب هستند. خانه مهمان همزمان با خانه شیشه ای ساخته شده و از لحاظ شکلی نقطه مقابل آن محسوب می شود. جانسون گوشزد کرده که عمدا خانه را کاملا راحت طراحی نکرده است چون «ماهی و مهمان هر دو بعد از سه روز بو می گیرند».

بعدتر، جانسون یک نگارخانه نقاشی به مجموعه اضافه کرد که مکانیزم مبتکرانه ای برای نمایش آثارنقاشی داشت به این ترتیب که دیوارها چرخانده می شدند تا نقاشی ها را نگه دارند. در ادامه روند توسعه یک نگارخانه برای نمایش مجسمه هم ساخته شد. آخرین بناهایی که جانسون به این ملک اضافه کرد عبارت بودند از یک کتابخانه و یک سالن پذیرایی. سالن با رنگ های قرمز و سیاه و دیوارهای قوس دار طراحی شده بود. جانسون این گروه بناهای تک فضایی را کار هنری محض می دانست و معتقد بود این مجموعه بهترین و تنها «پروژه طراحی منظر» او بوده است.

خانه شیشه ای فیلیپ جانسون در حال حاضر میزبان بنیاد ملی حفظ آثار تاریخی آمریکا (en: National Trust for Historic Preservation) است. بازدید از خانه شیشه ای برای عموم آزاد است.

برج سیگرام

بعد از طراحی چندین خانه در حال و هوای آثار میس و بروئر، جانسون در 1956 به عنوان معمار وابسته به نیویورک برای طراحی ساختمان سی و نه طبقه سیگرام به میس ملحق شد. جانسون با نماینده مدیرعامل گروه سیگرام از نزدیک کار می کرد و به این ترتیب نقشی کلیدی در در هدایت کمیسیون به سمت میس و ایده های او داشت. نتیجه برج برنز و شیشه ای خیابان پارک (en: Park Avenue) بود.

کار کردن با میس روی برج سیگرام موجب تحول عظیمی در زندگی حرفه ای جانسون شد. پس از تحقق این دستاورد، فعالیت های جانسون به قلمرو عمومی جامعه وارد شدند، از آن جمله مشارکت در تهیه طرح جامع مرکز لینکلن (en: Lincoln Center) و طراحی مجموعه تئاتر ایالتی نیویورک (en: New York State Theater). در این میان جانسون به تدریج سبک بین‌الملل را که زمانی پاسدارش بود، کسل کننده می یافت.

پارک آبی فورت وورث

پارک آبی شهر فورت وورث (Fort Worth Water Gardens) یکی از پارک‌های مشهور تگزاس در ایالات متحده آمریکاست.

این پارک آبی در مرکز شهر فورت وورث در تگزاس قرار دارد و توسط استاد بزرگ معماری فیلیپ جانسون و نیز جان بورگی طراحی گردیده است.

کلیسای کریستال

کلیسای جامع کریستال، (به انگلیسی: Crystal Cathedral) نام یک کلیسای معروف در گاردن گروو ایالت کالیفرنیا است.

این بنا از نظر موسسه معماران آمریکا در رتبه ۶۵ محبوبترین بناهای امریکا قرار دارد.

این بنا در سال ۱۹۵۵ توسط رابرت شولر افتتاح و ساخته شد و معمار آن فیلیپ جانسون در سال ۱۹۸۰ میلادی، آن را به شکل کنونی توسعه داد.

طرحهای بعدی جانسون

استفاده از شیشه و فلز در ساختن برج – و اساسا بسیاری از ویژگی های معماری مدرن – در آغاز تأثیر تکان دهنده ای بر مخاطبان داشتند اما تا سالهای 1960 عمده این خصوصیات در سراسر جهان استفاده شده بودند. در نهایت جانسون از ارائه نماهای فلزی روی گرداند و برج هایی را معرفی کرد که نمای یکدستی از شیشه داشتند. بسیاری از این گروه آثار بلافاصله اهمیتی ویژه یافتند از آن جمله است پیپیجی پلیس در پیتزبورگ و کلیسای کریستال در گاردن گروو واقع در کالیفرنیا.

کاتدرال کریستال. یک کلیسای درایواین در گاردن گروو

کلیسای کریستال

سابقه معماری جانسون بین دو گرایش غالب در هنر پس از جنگ امریکا نوسان دارد، جنبش «جدی تر» مینیمالیسم و ​​جنبش عوامانه تر پاپ آرت. بهترین کارهای جانسون دیدگاه هایی از هر دو جنبش ارائه می دهد. مجموعه شخصی جانسون از آثار هنری گرایش دوگانه او را به خوبی نمایش می دهد، او کسی است که از یک سو مارک روتکو و آثار او در سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی را به موما معرفی کرد و از دیگر سو پای آثار پاپ اندی وارهول را به این موزه گشود. او همواره بین این دو اردوگاه در نوسان بود به همین دلیل پیروان سرسخت و سختگیر هر دوی این سبک ها آثار او را آلوده به آن سبک دیگر بر می شمردند. جانسون با آن عینک کلفت با قاب دایره ای برای دهه ها، شناخته شده ترین شخصیت در معماری آمریکا بود. به عنوان یک مجموعه دار آثار هنری، سلیقه جانسون در گلچین کردن بهترین ها از جریان های پیشرو، موجب می شد تا او از هنرمندان جوان پیش از اینکه شهرتشان عالمگیر شود، حمایت کند. مجموعه او از هنر آمریکا گنجینه ای غنی از آثار اکسپرسیونیسم انتزاعی، پاپ آرت، مینی مالسیم، نئو دادا و نئواکسپرسیونیسم و ​​چند گرایش عمده دیگر بود. جانسون در بسیاری موارد آثاری را از مجموعه شخصییش به مؤسسات مختلف از جمله موما و دانشگاه استنفورد بخشید.

پی پی جی پلیس. مجموعه شش برج برای دفتر مرکزی صنایع پی پی جی

از ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۱ جانسون با جان بورگی همکاری می کرد. بدون شک این سالها موفق ترین دوران حرفه ای جانسون بود –به ویژه اگر عامل مقیاس را حاکم بدانیم- در این دوران جانسون را به عنوان طراح برجهای اداری برجسته می شناختند. مرکز آی دی اس (en:IDS Tower) در مینیاپولیس (en: Minneapolis) محصول این دوران است. این برج مشخص ترین بخش خط آسمان شهر مینیاپولیس است. در ۱۹۸۰ کاتدرال کریستال برای کشیش رابرت اچ شولر (en. Robert H. Schuller) طراحی شد. این کلیسا از آثار معماری مهم در کالیفرنیای جنوبی است.

برج سیگرام

ساخت برج ای تی اند تی (en: AT&T Building) در منهتن (en:Manhattan) که اکنون با نام برج سونی شناخته می شود، در سال ۱۹۸۴ به پایان رسید. سنتوری نئو جرجین (en:neo-Georgian) برج –که عملاً سبک چیپندیل (en:Chippendale) را به خاطر می آورد- در روزگار خود منبع بحث های فراوانی بود. در آن زمان، این سنتوری عامل تحریک کننده ای در مقیاس عظیم بود: نهادن چنین فرمی که یادآور تزیینات یک گنجه قدیمی از قرن هیجدهم بود بالای آسمانخراشی در منهتن، تمام قواعد زیبایی شناسی مدرن را به چالش می کشید، زیرا سالها بود که معماران آگاهانه الگوهای تاریخی را به کناری نهاده بودند. گروهی دیگر از منتقدین با نگاهی به گذشته، برج ای تی اند تی را نخستین بیانیه پست مدرنیسم می دانستند که در راه بن بست مدرنیسم، ضروری بود. در ۱۹۸۷، جانسون از دانشگاه هیوستون (en: University of Houston) یک مدرک دکترای افتخاری دریافت کرد، ساختمان کالج معماری هاینس (en: Hines College of Architecture) در همین دانشگاه توسط جانسون طراحی شده است.

جانسون آرشیو مفصلی از ترسیمات معماری، نشریات و اسناد معماری داشت. این مجموعه از ۱۹۶۴ به بعد در سه قسمت نزد بخش ترسیم و آرشیو کتابخانه معماری و هنرهای زیبای ایوِری (en: Avery Architectural and Fine Arts Library) در دانشگاه کلمبیا (en:Columbia University) ، بنیاد گتی (en:Getty) و موما نگهداری می شود.

 

فهرست آثار فیلیپ جانسون
جانسون خانه در کمبریج، «خیابان طاق خانه»، کمبریج، ماساچوست، (1942-1943)؛
غرفه (Damora) خانه، «غرفه خانه»، بدفورد دهکده، نیویورک، (1946)؛
جانسون خانه، «خانه شیشه ای»، نیو کینن، کنتیکت، (1949)؛
جان د Menil خانه، هوستون (1950)؛
راکفلر مهمان خانه برای ابی آلدریچ راکفلر (1950)؛
ساختمان سیگرام، در همکاری با لودویگ میس فن در روهه، نیویورک (1956)؛
چهار فصل رستوران، شهر نیویورک (1959)؛
گسترش ابی سنت آنسلم را در واشینگتن دی.سی. (1960)
موزه هنر در ویلیامز-ناظر مانسون موسسه هنر در یوتیکا، نیویورک (1960)؛
باغ مجسمه سازی ابی آلدریچ راکفلر در موزه هنر مدرن؛
موزه شلدون هنر، لینکلن (نبراسکا) (1963)؛
تالار دیوید اچ. کاش، شهره قشنگ 1964
موزه آمون کارتر در فورت وورث، 1961
نیویورک غرفه دولت برای نمایشگاه سال 1964 جهانی نیویورک، 1964).
موزه Kreeger در واشینگتن دی.سی. (با ریچارد فاستر؛ 1967).
بازار پردیس اصلی در دانشگاه سنت توماس در هیوستون؛
المر هولمز Bobst کتابخانه دانشگاه نیویورک)؛
یادبود جان فیتزجرالد کندی در دالاس، 1970
مرکز آیدیاس در مینیاپولیس، 1972
موره هنر جنوب تگزاس، در کورپس کریستی، 1972
کتابخانه عمومی بوستون، 1973
بوستان آبی فورت وورث، 1974
مرکز دوروتی و دکستر بیکر برای هنر در کالج مولنبرگ در آلنتاون، پنسیلوانیا (1976)؛
میدان شکرگزاری در دالاس، 1976
موزه نوبرگر هنر در SUNY کالج خرید.
کلیسای کریستال، 1980
تاتا تئاتر، مرکز ملی هنرهای نمایشی (هند)، بمبئی (1980).
مرکز فرهنگی مترو ناحیهی دید در میامی، 1982؛
کلیسای سنت باسیل و بازار دانشگاهی در دانشگاه سنت توماس در هیوستون؛
بانک آو آمریکا سنتر، هیوستون
برج ویلیامز، 1983
کلیولند در نمایشگاه کلیولند (پسوند) (1983)؛
ولز فارگو سنتر در دنور (1983)؛
پیپیجی پلیس، پیتسبورگ، 1984
دانشکده معماری دانشگاه هیوستون، 1985
برج لیپستیک، نیویورک، 1986
برج کومریکا بانک، دالاس، تگزاس، 1987
پوئرتا دی اروپا، مادرید
190 لاسال جنوبی در شیکاگو جان بورگی معماران، مشاور فیلیپ جانسون؛
برج 191 پیچتری، آتلانتا
101 کالیفرنیا، سانفرانسیسکو؛ جانسون / معماران Burgee.
دانشگاه سنت توماس سنت باسیل کلیسای (با جان مانلی، معمار) (1992)؛
علم و کتابخانه مهندسی، دانشگاه ایالتی اوهایو، کلمبوس، (1992)؛
مرکز AEGON در لوییویل (1993)، جان بورگی معماران، مشاور فیلیپ جانسون.
برج Comerica در دیترویت (1993)، جان بورگی معماران، مشاور فیلیپ جانسون.
غرفه بازدید کننده، کنعان جدید CT (1994).
نقطه عطف، دانشگاه کیس وسترن رزرو، کلیولند، اوهایو (1996).
فیلیپ جانسون-هاوس، برلین، آلمان (1997).
اولین اتحادیه پلازا، بوکا راتون، فلوریدا (2000).

 

ll دانلود با لینک مستقیم  ll             

ll دانلود با لینک کمکی  ll             

حجم: 2 مگابایت 

فرمت: word

منبع : من و تو معمار

 

[button color=”red” size=”medium” link=”http://my-architect.ir/پاورپوینت-زندگینامه-و-بررسی-آثار-فیلی/” icon=”” target=”true”]برای دانلود پاورپوینت کامل فیلیپ جانسون کلیک نمایید[/button]