رساله طراحی مرکز پژوهشی نور ( موزه نور )

در این پست با رساله طراحی مرکز پژوهشی نور ( موزه نور ) همراه شما معماران گرامی هستیم .

 رساله طراحی مرکز پژوهشی نور با فرمت word  و در 138 صفحه میباشد که فهرست مطالب و جزییات رو در ادامه می بینید .

رساله طراحی مرکز پژوهشی نور ( موزه نور )


برای مشاهده لیست کامل رساله و پایان نامه های سایت اینجا کلیک نمایید


 رساله طراحی مرکز پژوهشی نور

1-1بیان مسئله تحقیق:

این تحقیق تلاشی است برای نشان دادن نور و  ارزش آن :

این طرح مرکزی فرهنگی-پژوهشی درباره ی نور است؛که با فعالیت های خود در حوزه های متنوع و متفاوت و همچنین مطالعه ی استفاده از نور اهمیت آن در زندگی می کوشد.مکان های ذیل فعالیت هایی است که در مسئله ی مذکور انجام می شود.

– سالن های گفتگو وآمفی تئاتر جهت نشست های منظم درباره ی موضوعات مورد بحث

-نمایشگاه های متعدد جهت نمایش آثار و تجربه های نور در هر عرصه

– سالن های مطالعه ی تخصصی جهت بررسی آثار مکتوب در زمینه ی نور

-سینما جهت نمایش آثار تصویری و فیلم های مستند مرتبط

-گالری ها٬ برای ویژگی های مختلف نور

در زندگی بشر نور یکی از عناصر مهم در بقای زندگی است و با استفاده از نور و طیف نور٬ اهمیت آن در معماری و تا استفاده از احجام سعی در نشان دادن نور و اهمیت آن و تجربه ی نور در هر عرصه را نشان دهیم.

1-2 هدف تحقیق:

اهداف کلی:

1- شناساندن نور در زمینه های مختلف

2- نشان دادن نور توسط احجام

اهداف اختصاصی:

1-نشان دادن انواع نور

2-نشان دادن اهمیت نور در کنار تاریکی

3-انواع استفاده مختلف از نور

4-استفاده از نور در زمان های قدیم و حال

5-شکست نور

1-3 اهميت موضوع :

اول:

بي شک وجود موزه به عنوان يک نهاد فرهنگي در اجتماع بسيار ضروري است. فرهنگ هر جامعه يک مفهوم کلي است و تمامي ارزش ها و يافته هاي معنوي مردمان آن جامعه را در بر مي گيرد، پس فرهنگ ميراث هر قومي است که از پيشينيان برگرفته شده و در آن تغييراتي صورت گرفته و به نسل هاي بعد انتقال يافته است. فرهنگ ها و تمدن ها مانند انسان سه مرحله ی تکامل دارند: زاده مي شوند، کودکي و نوجواني دارند، کمال مي يابند و به پيري مي رسند و بالاخره از ميان مي روند. خاصيت فرهنگها و تمدنهاي پويا و لازم مي بيند از فرهنگ هاي ديگر مي گيرد و آنچه را زائد مي داند٬ فرو مي نهد و دور مي ريزد.

دوم:

هرفضا با نور دو چهره مي يابد ، روز و شب كه با تغيير مقدار نور، اين دو با هم پيوند مي يابند.
نور موضوعي است كه در هر دوره ی زماني، احساس و مفهومي خاص به معماري و زندگي داده است.مي توانيم بگوييم،آن زمان كه آتش در آتشكده ها در عهد زرتشت مقدس بوده بخاطر نور و گرماي آن بوده است، بدين ترتيب نور نيز مورد ستايش قرار مي گرفته است . حتي در دوره هاي بعد، كه اعتقاد به خورشيد و پرستش آن وجود داشته است،

 

نور بخاطر روشن نمودن عالم ،كه مسير حركت زندگي را نشان

مي داده است، مورد توجه بوده ، و يك حس خدايي بودن را القاء مي كرده است.

 

منابع مطالب در اخر فصل نگاشته شده

فهرست مطالب 

مقدمه……………..5

فصل اول :کلیات موضوع

1-1بیان مسئله ی تحقیق…………7

1-2هدف تحقیق…………….7

1-3اهميت موضوع……………..8

1-4 روش تحقيق و چگونگي انجام آن………….9

1-5 محل سايت و اهميت انتخاب آن…………………10

 

فصل دوم: جایگاه و دیدگاه های نور

2-1جایگاه نور……………..13

ماهیت های متفاوت نور…………..15

2-2-1ماهیت ذره‌ای…………..15

2-2-2ماهیت موجی……………15

2-2-3ماهیت الکترومغناطیس……………….15

2-2-4ماهیت ماهیت کوانتومی نور…………..15

2-3دیدگاه معنایی……….16

منابع……….17

 

فصل سوم:مطالعات اقلیمی                  

3-1 مقدمه………19

3-1 ويژگيهاي جغرافيائي شهر تهران…………19

3-1-1  موقعيت طبيعي شهر تهران……………………..19

3-1-2  ويژگي‌هاي اقليمي‌‌شهر تهران…………….20

3-1-2-1  دما و رطوبت………20

3-1-2-2  بارندگي………..20

3-1-2-3  وزش باد………..21

3-1-2-4 شرايط حرارتي در فضاهاي آزاد…………….23

3-1-2-5 شرايط حرارتي در فضاهاي داخلي…………….23

3-3 توپوگرافي…………25

3-4 آبهاي سطحي …………………25

3-5 آبهاي زيرزميني…………25

3-6  مطالعات زمين شناسي………………26

3-7   خطر زمين لرزة گسترده تهران………..27

3-8  جهت گيري ساختمان در رابطه بااقليم……………28

3-8-1 فرم ساختمان در رابطه با اقليم………28

3-8-2 جهت در سايبان………….29

3-9 شبکه معابر و دسترسی ها…………………29

3-10 کاربری سایت در طرح تفصیلی……………29

3-10توپوگرافی سایت………..31

منابع………..32           

 

فصل چهارم- تجلی نور در بستر تاریخی ادیان و سنت ها

 

4-1مصر………..34

4-2زرتشت…………35

4-2-1آتشگاه………..36

4-3آئین مهر……………..38

4-4مسیحیت…………38

4-5اسلام…………39

منابع………..40

 

فصل پنجم- نور در معماری مدرن

5-1نور در عصر جدید…………….42

5-2نور در معماری مدرن……….43

5-2-1کلیسای رونشان…………43

منابع………………45

 

فصل ششم- نور در معماری اسلامی

6-1فضاهای اصلی در معماری اسلامی…………..47

6-1-1بازار………….47

6-1-2مسجد…………..49

6-1-3مناره…………50

6-1-4حمام…………51

6-1-5واحدهای مسکونی…….52

6-2عناصر واسطه نور………….53

6-2-1شباک…………………….53

6-2-2در و پنجره های مشبک…………………….54

6-2-3روزن………….56

6-2-4ارسی (پنجره بالا رو……….56

6-2-5جامخانه………….57

6-2-6هورنو…………..58

6-2-7روشندان……………..58

6-2-8کاربندی و مقرنس………59

6-3کنترل کننده های نور……….59

6-3-1رواق…………………..59

6-3-2پنام و تابش بند…………60

6-3-3سایه بان ها………………..61

6-3-4ساباط….. ……..61

منابع……………62

 

فصل هفتم- تجزیه و تحلیل کاربرد نور در چند نمونه

7-1مسجد شیخ لطف الله اصفهان…………65

7-2نمازخانه سارینن …………67

7-3موزه هنری کیمبل……………68

7-4کلیسای نور…….70

7-5کلیسای کریستال…………71

منابع……… ……72

 

فصل هشتم: استانداردها و ضوابط طراحی                  

  1. طراحی موزه……………..74 سخناني از ماريو بوتا در ايران………… 74
  2. تعريف موزه…………………..74
  3. تعريف لغوي موزه……………..74
  4. مفهوم موزه…………………………75
  5. تعريف اصطلاحي موزه………..76
  6. هدف نمايش……………………….76
  7. پيدايش موزه…………………………78
  8. تاريخچه موزه در جهان……….78
  9. تاريخچه موزه در ايران………..81
  10. موزه در بينش اسلامي…………82
  11. موزه، مکان فرصتهاي استثنايي……………….83
  12. برنامه ريزي به معناي مهار و هدايت تغييرات……………83
  13. ثبات و تغيير………………….83
  14. ارزش و سنت……………84
  15. شواهد تغييرات فرهنگ…….84
  16. سرعت تغييرات……………….84
  17. موزه ها، خزينه اطلاعات از تغييرات مهم فرهنگي……………84
  18. نقش آموزشي موزه ها………85
  19. راز موفقيت موزه ها…………….85
  20. انواع موزه…………………………..85
  21. موزه های هنری………………..86
  22. موزه هاي هنر مدرن……………86
  23. موزه هاي تاريخي…………..86
  24. موزه هاي علمي……………….86
  25. موزه هاي تخصصي…………….87
  26. موزه هاي منطقه ……………..87
  27. انواع موزه ها……………………87
  28. موزه فضاي باز……………88
  29. موزه هاي مردم شناسي…..88
  30. کاخ موزه ها ………………….. 88
  31. موزه هاي هنري…………………88
  32. موزه علوم و تاريخ طبيعي……..89
  33. موزه هاي محلي يا منطقه اي …………. 89
  34. موزه هاي سيار……………89
  35. پارک موزه ها…………….89
  36. موزه هاي نظامي ……..89
  37. موزه هاي انديشمندان (خانه هنرمندان……………………90
  38. مکان يابي موزه………….90
  39. مقياس عملکردي……..90
  40. مخاطبين موزه ها……….90
  41. مکان يابي موزه ها در داخل شهرها……………………90
  42. مکانهاي ويژه……………91
  43. مکان يابي موزه…………………92
  44. آشنايي با طراحي موزه ها و گالري هاي هنري……………………… 92
  45. فضاي واقعاً عمومي………….95
  46. تالار ورودی یا لابی …………….95
  47. گالری ها یا تالار های نمایش آثار………………………………. 98
  48. تنظیم شرایط محیطی…………… 103
  49. تهویه مطبوع…………..103
  50. آکوستیک …………………..103
  51. حریق……………103
  52. آمفی تئاتر……………….103
  53. کتابخانه ……………..        106
  54. دفاتر اداري………….107
  55. انبار…………..108
  56. پارکینگ ……………….108
  57. تاسیسات………..109
  58. منابع……111

 

فصل نهم: نمونه های مشابه                                                                                                               

9-1موزه ميلواکي(سانتياگو کالاتراوا) …………….113

9-2موزه کياسما هليسنکي، فنلاند (استون هال)……………………………..115

9-3موزه هنرهاي معاصر   ……………………………………121

منابع ……. 130

فهرست تصاویر … 134

 

حجم فایل 8 مگابایت – فرمت word

 

مطلب رو با دوستانتون به اشتراک بگذارین :